استاد پژوهشگاه زلزله شناسی گفت: در تهران روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ زلزله کوچک رخ می‌دهد و بیانگر آن است که گسل‌های پایتخت فعال هستند و هر لحظه می‌توانند زلزله بزرگتری را رقم بزنند.

۴۰۰ زلزله‌ای  که روزانه پایتخت را می‌لرزاند/ جای خالی برخورد با پیمانکاران متخلف

گروه جامعه مهندسی صنایع -مهدی امیری پور: ۱۰ شهر پرجمعیت کشور روی گسل قرار دارند و تهران یکی از آن شهرهاست. براساس آخرین آمارها ایران قریب به ۶۰۰ گسل شناخته شده را در خود جای داده که ۱۲۰ مورد را می‌توان خطرناک‌ترین گسل‌ها عنوان کرد، آن‌گونه که بیش از ۷۰ درصد از شهرهای کشور در مناطقی با ریسک خطر بالا در زلزله قرار دارند. در این بین تهران و شهرستان‌های این کلانشهر با احتساب جمعیت اتباع، حدود ۱۹ میلیون نفر را درخود جای داده و ۲۷ گسل شناخته شده دارد، مجموع این‌ها ریسک زندگی در تهران را افزایش می‌دهد. پیش‌تر در گفت‌وگو با «فریبرز ناطقی الهی، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی و مهندسی زلزله» مسائلی مانند فرونشست در دشت‌های کشور،نظارت بر ساخت و سازها،عملکرد دستگاه‌ها در مواجهه با بحران و چگونگی کمک‌های استان‌های معین تهران در زلزله احتمالی و… مورد بررسی قرار دادیم.(اینجا بخوانید) حالا با وی درباره گسل‌های خطرناک ایران، زلزله تهران، پیش‌بینی‌ زلزله، ساختمان‌های نا ایمن، نقش ماهواره‌ها در پیش بینی زلزله و بررسی تخلف پیمانکاران و برخورد قضایی با آن‌ها صحبت کردیم.در ادامه می‌توانید مشروح این گفت‌وگو را بخوانید:  گسل‌هایی که ۵۰۰ سال گذشته، شهرهای ایران را ویران کردند! فریبرز ناطقی الهی، استاد پژوهشگاه زلزله شناسی: ​پهنه تهران که امتداد آن از ملارد تا هشتگرد و لواسانات ادامه دارد، تقریباً در امتداد گسل مشاء و شمال تهران قرار دارند که طول آن به ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد. این پهنه بسیار بزرگ است و همواره نگرانی هایی از این گسل احساس می شود که احتمال دارد زلزله بالای ۷ریشتری را به همراه داشته باشد. آخرین زلزله این پهنه مربوط به حدود ۱۸۳۰ میلادی در دماوند است و از آن زمان تاکنون زلزله بسیار بزرگی رخ نداده است و این یعنی همان تأخیر، هنگامی که تأخیر در رخداد زلزله به چشم می خورد به این معناست که زلزله ای نیامده و انتظار آن است که بسیار بزرگتر به وقوع بپیوندد. به گمانم وقوع یک زلزله ۷.۳ ریشتری در یک و ۲ سال آینده خیلی دور از ذهن و بعید به نظر نمی‌آید. گسل غیر فعال گسلی است که در هزار سال گذشته هیچ زلزله‌ای از آن پدید نیامده است و عموماً اغلب گسل‌های سطح کشور که شناسایی و مانیتور شده اند و از آنها اطلاعات تاریخی داریم، گسل های فعالی هستند، به این معنا که در دوره بازگشت ۲۰۰ تا ۵۰۰ ساله یک زلزله ای از آنها رخ داده است، از این رو باید بگویم گسل‌های ایران فعال هستند و هر لحظه می‌توانند زلزله هولناکی را پدید آورند.

درباره بارندگی و فرونشست‌ها نیز باید بگویم اثر این عوامل در تحریک گسل‌ها محسوس نیست، عده ای از زمین شناسان اصرار دارند بگویند فرونشست می‌تواند روی زلزله اثرگذار باشد اما این به هیچ وجه در علم موجود جایگاهی ندارد و چنین چیزی اثبات نشده است بلکه در اثر زلزله، فرونشست ایجاد می شود اما این که بگوییم فرونشست باعث زلزله می شود بیشتر شبه علم است تا عکس آن ثابت شود و تاکنون عکس این موضوع ثابت نشده است.  ۴۰۰ زلزله روزانه تهران را می‌لرزاند/ گسل‌های البرز خطرناک‌تر از زاگرس عموماً گسل‌های زاگرس خیلی زلزله‌زا هستند اما گسل زاگرس دارای طبیعتی با زلزله‌های کوچک است اما تند و پشت سرهم رخ می‌دهد، به طوری که انتظار می رود ماهانه یک زلزله ۴ تا ۵ ریشتری در زاگرس داشته باشیم،گسل البرز عکس زاگرس است، در رابطه با گسل البرز در هر ۱۰۰ سال شاهد یک زلزله بالای ۶ریشتررخ داده  و تاکنون زلزله‌هایی نیز در پی داشته است. در تهران روزانه ۴۰۰ زلزله کوچک رخ می‌دهد و این موارد هر لحظه می‌توانند زلزله بزرگ تری را به دنبال داشته باشند

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید