حیدر خمسه مداح سرشناس، 4 سالی است در شب‌های رمضان، مجلس مناجات‌ خود را کنار مزار شهدا در بهشت زهرای تهران برپا می‌کند. در این مراسم شهدا در سرما، گرما و حتی زیرباران میزبان هزاران عاشقی هستند که دست به دعا و مناجات بلند می‌کنند.

وقتی شهدای بهشت زهرا، میزبان محفل مناجات‌ هزاران نفری حیدر خمسه هستند+عکس و فیلم

مهندسی صنایع ـ حوزه مسجد و هیأت ـ امیرحسین کسائی: شیوع کرونا در سال ۹۸ موجب شد هیأت‌های عزاداری در ابتدای امر امکان برگزاری مراسم در فضای بسته و زیر سقف را نداشته باشند؛ اتفاقی که موجب شد هیأت‌های عزاداری در مناسبت‌های مختلف مانند شب‌های قدر و ماه محرم مجالس خود را به خارج از حسینیه‌های مرسوم خود برده و در فضای باز مراسم برگزار کنند. حیدر خمسه، مداح سرشناس کشورمان هم در ماه رمضان آن سال، مجالس مناجات‌خوانی خود را که هر سال در حسینیه کاظمینی‌ها در قالب هیأت احرارالحسین(ع) برگزار می‌کرد، در ابتکاری به بهشت زهرا تهران و کنار مزار شهدا بُرد.

خادمان هیأت هر شب تجهیزات برپایی جلسه را در یکی از قطعات شهدا در بهشت زهرا برپا می‌کنند سال اول جلسه تنها با یک موبایل ضبط می‌شد مجالس مناجات‌خوانی حیدر خمسه در سال ۹۸ تنها با یک تلفن همراه و سیستم صوت صدا ضبط می‌شد و برای مخاطبان از صفحات اینستاگرامی پخش زنده می‌شد. مجتبی درودیان، مسئول هیأت احرارالحسین(ع) می‌گوید: «در شب‌های نخست این مراسم حاج حیدر با یک صندلی و یک پرچم در مزار شهدا حضور پیدا می‌کرد و می‌خواند. مجلس نیز با یک تلفن همراه تصویربرداری می‌شد. در ابتدای امر برای برپایی این مراسم ۱۰ نفر بودیم، اما به مرور با مجوزی که گرفتیم به ۵۰ نفر رسیدیم.»

حیدر خمسه چهار سال است که ماه رمضان در بهشت زهرا مناجات می‌خواند خادمان خانه به دوش هیأت این هیأتی‌ها هر شب خانه به دوش بودند و برای پیدا کردن فضای مناسب از این قطعه به قطعه‌ای دیگر در مزار شهدا می‌رفتند. این سختی، بعدها برای آنان مایه برکت شد. او می‌گوید: «هر شب به یک قطعه می‌رفتیم و قبل از حضور حاج حیدر، خادمان هیأت نام شهدای آن قطعه را احصاء می‌کردند و به او می‌دادند. او نیز در مراسم از آن‌ها یاد می‌کرد و با آن‌ها حرف و درد دل می‌کرد. این ماجرا موجب شد که به خودمان بیاییم و ببینیم در این ۳۰ شب ماه رمضان چقدر از شهدای دفاعق مقدس یا مدافع حرم و … یاد کرده‌ایم؟ برای همین تصمیم گرفتیم این روند را ادامه دهیم و مراسم را به یک جای خاص محدود نکنیم. هر شب باند و پرچم و نور را در صندوق عقب ماشین‌ها سوار می‌کردیم به قطعه‌های مختلف می‌رفتیم و هرجا روزی می‌شد، بساط را راه می‌انداختیم. بعد از مدتی در میدان کشتی خانه شهیدی به ما دادند تا وسایل مورد نیاز را آنجا بگذاریم و کمتر حمل و نقل کنیم.»

جمعیت بسیاری هر شب برای مناجات با خدا هم ‌نوا با حیدر خمسه راهی بهشت زهرا می‌شود مردم به هر دری می‌زدند تا در هیأت شرکت کنند سال اول که هیأت برپا می‌شد، به دلیل شرایط کرونایی امکان حضور مردم نبود، اما مردم به شیوه‌های جالبی تلاش می‌کردند تا در این مراسم هرطور شده حضور پیدا کنند. درودیان می‌گوید: «برخی شب‌ها افرادی به مراسم می‌آمدند که با تعجب می‌پرسیدیم درها که بسته بود، چطور آمدید؟ می‌گفتند ما از بالای دیوار به داخل بهشت زهرا آمدیم. یا در سال‌های نخست که ساعت اذان مغرب دیرتر بود، افراد تا اذان می‌ایستادند و از بهشت زهرا خارج نمی‌شدند تا ما در ساعت ۱۲ مراسم را برپا کنیم. یا در شب‌های جمعه که بهشت زهرا ۲۴ ساعته باز بود، افراد بیش‌تری به مجلس می‌آمدند.»  

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید