سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در پکن در خصوص واکنش آمریکایی‌ها به سفر آیت‌الله رئیسی به پکن گفت: روابط و همکاری ایران با دیگر کشورها به هیچ ملت و دولت دیگری ارتباط ندارد.

سفر رئیسی به چین؛ سفری که به مذاق آمریکایی‌ها خوش نیامد

به گزارش گروه سیاست خارجی مهندسی صنایع، دوشنبه شب (۲۴ بهمن ماه) سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در پاسخ به دعوت «شی‌ جین‌پینگ» همتای چینی و به عنوان نخستین مهمان دولت چین در سال نو چینی به منظور انجام سفری سه روزه راهی پکن شد و بامداد روز سه‌شنبه وارد چین شد و ظهر سه‌شنبه مورد استقبال رسمی همتای خود قرار گرفت.

  رئیسی در دیدار با همتای چینی از نقش مثبت و سازنده چین در گفت‌وگوهای رفع تحریم قدردانی کرد و با بیان  اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم به گسترش روابط با رویکرد احترام متقابل است، تصریح کرد: توسعه روابط ایران و چین رو به جلو بوده است، اما آنچه انجام شده با آنچه که باید انجام می‌پذیرفته فاصله دارد و برای جبران این عقب‌ماندگی باید گام‌های بلندتری برداشت. وی همچنین ضمن استقبال از ابتکار رئیس‌جمهور چین در ارائه طرح «کمربند-راه» آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی شدن این طرح را اعلام کرد. «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین نیز با اشاره به روند رو به توسعه روابط ایران و چین، اجرای سند جامع مشارکت راهبردی بین دو کشور را در تعمیق و گسترش روابط دو کشور بسیار مؤثر خواند و گفت: چین قاطعانه معتقد به توسعه روابط با ایران است (اینجا بخوانید). در این سفر همچنین۲۰ سند همکاری بین مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و چین در حضور روسای جمهور دو کشور به امضا رسید.

  این سفر البته واکنش آمریکایی‌ها را نیز به همراه داشت. در این خصوص «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان اینکه درباره اهداف این سفر صحبتی نمی‌کند و آن را به طرفین واگذار کرد، اظهار داشت: چندی پیش آمریکا تلاشی هماهنگ برای تعامل با چین در مورد برنامه هسته‌ای ایران انجام داد، زیرا ما آن را چالشی برای هر دو کشور می‌دانیم. روابط دوجانبه ما با چین پیچیده است. این پیچیده‌ترین و احتمالاً مهمترین رابطه دوجانبه ما با هر کشوری است… در مورد ایران، همکاری با چین در چارچوب ۱+۵ دقیقاً به این دلیل بود که برنامه هسته‌ای ایران چالشی برای آمریکا و چین است. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: ایران برای سیستم بین المللی چالش‌های دیگری نیز ایجاد می‌کند که بر چین نیز تاثیر می‌گذارد. این چالش‌ها، آمریکا را نیز به شدت نگران می‌کند. پرایس همچنین گفت: هر کشوری باید ماهیت رابطه خود با چین را تعیین کند. اما وقتی صحبت از ایران به میان می‌آید، ما معتقدیم مهم است که سایر جهان اعلام کند که پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، تلاش‌های این کشور برای صدور تروریسم و تاثیر گذاری بد در سراسر منطقه و فراتر از آن، مورد قبول نیست و جهان از آن حمایت نمی‌کند. در همین خصوص نیز رای‌الیوم در گزارشی نوشت: این توافق خشم ایالات متحده را برانگیخته است، زیرا گزارش‌هایی مبنی بر تلاش آمریکا برای منصرف کردن ایران از دستیابی به آن از طریق فشار و تهدید وجود دارد. واشنگتن با نگرانی به افزایش سطح همکاری بین تهران و پکن می‌نگرد و آن را چالشی برای سیاست‌های خود در خاورمیانه می‌داند؛ همانطور که با نگرانی ارتقای سطوحی بی‌سابقه از روابط تهران و مسکو در تاریخ روابط دو طرف را پیگیری می‌‌کند (بیشتر بخوانید). حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به چین او را همراهی می‌کند،‌ عصر روز (دوشنبه)‌۲۴ بهمن ماه در توئیتر در این باره نوشت: همراه با رئیس جمهور برای انجام سفر رسمی دوجانبه عازم چین هستیم. مناسبات متنوع دوجانبه، چند جانبه‌گرایی و پیگیری سیاست خارجی متوازن، در دستورکار است. ایران و چین مصمم به اجرای کامل برنامه مشارکت جامع راهبردی هستند. هر جا که منافعی برای ملت است، آنجا هستیم.

  * اینکه دولت ایران تصمیم بگیرد با دولتی روابط، همکاری، قرارداد و مواضع مشترک داشته باشد، به هیچ ملت و دولت دیگری ارتباط ندارد «جواد منصوری» سفیر اسبق ایران در چین در همین راستا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی مهندسی صنایع، درباره واکنش آمریکایی‌ها به این سفر اظهار داشت: برقراری روابط و همچنین داشتن برنامه‌های همکاری، مبادلات و مشترکات سیاسی و بین‌المللی با هر کشوری از اختیارات و حاکمیت بلامنازع هر دولتی است. اینکه دولت ایران تصمیم بگیرد با دولتی روابط، همکاری، قرارداد و مواضع مشترک داشته باشد، به هیچ ملت و دولت دیگری ارتباط ندارد. به گفته وی دخالت دولت‌های دیگر و یا اظهارنظر یا محکوم کردن و اینکه دیگران را وادار به موضع‌گیری علیه یکی از این دو دولت کنند، نه به لحاظ قانونی و نه امنیت بین‌الملل قابل قبول نیست. سفیر پیشین ایران در پکن با ذکر این نکته که آمریکا و اروپا به هیچ یک از این الزامات پایبند نیستند و خود را حاکم بلامنازع جهان می‌‌دانند، خاطرنشان کرد: اگر قرار است ایران با کشوری روابط داشته باشد بر این باورند که ایران باید با اجازه آنها این روابط را برقرار کند و چون اجازه‌ای گرفته نشده از نظر آنها محکوم و به زیان آنهاست.  منصوری یادآور شد: این واکنش‌ها در حالی است که هم آقای رئیسی و هم رئیس جمهور چین به صراحت اعلام کردند که روابط دوجانبه ایران و چین به زیان هیچ دولت و ملت دیگری نیست و دقیقا در راستای منافع متقابل و احترام متقابل به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی و منافع مشترک است. البته تحلیلگران معارض و نیروهای ضد انقلاب به این موضوع اشاره‌ای نکردند و این در حالی است که این جمله دقیقا از سوی دو رئیس جمهور به صورت حساب شده بیان شد که هیچ دولتی حق ندارد در خصوص منافع مشترک ما دخالت و اظهارنظر کند.

  این تحلیلگر مسائل شرق آسیا با طرح این سؤال که اگر به فرض مثال ایران با آمریکا چنین توافقاتی را امضا می‌کرد آیا حق دیگران بود که اعتراض کنند و یا اعتراض می‌کردند؟ عنوان کرد: به محض اینکه ایران با کشوری که مواضع متفاوتی با غرب دارد گفت‌وگو می‌کند، بلافاصله ایران را مورد حمله قرار می‌دهند که چرا صحبت و همکاری کردید و قرارداد بستید. منصوری ادامه داد: البته آمریکایی‌ها با توجه به مشکلاتی که با چین و ایران دارند، تصورشان این است که همکاری دو کشور در جهت تقویت و حل بعضی از مشکلاتی است که وجود دارد و طبعا به زیان آمریکا خواهد بود چرا که آمریکایی‌ها به دنبال ضعف و عقب ماندگی دو کشور هستند و مایل به حل مشکلات نیستند.

  * توافقات روی کاغذ اجرایی شود وی همچنین در ارزیابی از سفر رئیس جمهور کشورمان به پکن این سفر را سفر خوبی خواند و با بیان اینکه توافقات خیلی خوبی در این زمینه حاصل شد، گفت: البته به این بستگی دارد که بعد از امضای توافقات، پیگیری‌ها و هماهنگی‌ها صورت بگیرد. در حال حاضر توافقات روی کاغذ حاصل شده و از این به بعد دستگاه‌های ایرانی باید با هماهنگی، جدیت و پیگیری کار را به پیش ببرند. معمولا طرف چینی اگر توافقی بکند همکاری می‌کند. متاسفانه در گذشته هماهنگی و پیگیری دستگاهای ایرانی در روابط با چین کمتر بود و دولت‌های ما به مدت دو دهه خیلی جدی به گسترش روابط با چین فکر نمی‌کردند. گفتنی است، «ناصر کنعانی» سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز دوشنبه ۲۴ بهمن ماه و پیش از انجام این سفر در نشست هفتگی با خبرنگاران اظهار داشت: سفر آقای رئیس جمهور در رأس هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به چین تحول بسیار مهمی در حوزه مناسبات دوجانبه ایران و چین است. ظرفیت‌ها بین دو کشور در حوزه اقتصادی بسیار حائز اهمیت است. ما برنامه جامع همکاری‌های بلندمدت و ۲۵ ساله دو کشور را امضا کرده‌ایم و سفر رئیس جمهور به چین می‌تواند جهش مناسبی را در اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های پیش بینی شده و مندرج در این برنامه ایجاد کند. این برنامه به منزله یک نقشه راهی است که مسیر کلی و افق بلندمدت همکاری‌های دو کشور را ترسیم کرده و در این ارتباط توافقات متعددی آماده شده و در دست نهایی شدن است و اسناد خوبی در چارچوب این سفر بین دو کشور امضا خواهد شد (بیشتر بخوانید).

  به گزارش فارس، «محمد جمشیدی» معاون سیاسی دفتر رئیس‌ جمهور پیش از این درباره این سفر گفته بود: سفر رئیس‌جمهور به چین اولین سفری است که در دو دهه گذشته به دعوت چین انجام می‌شود. اهداف اصلی این سفر مهم، اقتصادی، سیاسی و راهبردی است.در حوزه اقتصادی، راهبرد جمهوری اسلامی ایران سیاست همگرایی اقتصادی با تمرکز بر حوزه آسیا است. از سوی دیگر، «سپهر خلجی» رئیس شورای اطلاع رسانی دولت هم با اشاره به سفر رئیس‌ جمهور به چین عنوان کرد که این سفر سرآغاز فصل جدیدی از روابط راهبردی دو کشور ایران و چین خواهد بود.

  پایان پیام/ص

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید