در اغتشاشات ۱۴۰۱ کانادا همواره به دنبال اثبات نقض حقوق بشر در ایران بود. این کشور علاوه بر تحریم چند فرد و موسسه، قطعنامه نقض حقوق بشر علیه ایران را به سازمان ملل برد. کانادا در حالی خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند که کارنامه سیاهی در این حوزه دارد.

دومینوی کشف گورهای دسته جمعی در کانادا/ آلوده بودن دست دولتمردان کانادایی در آدمکشی

فارس پلاس؛‌ روایت روز – در اغتشاشات ۱۴۰۱ کانادا همواره به دنبال اثبات نقض حقوق بشر در ایران بود. این کشور علاوه بر تحریم چند فرد و موسسه، قطعنامه نقض حقوق بشر علیه ایران را به سازمان ملل برد. کانادا در حالی خود را مدافع حقوق بشر معرفی می‌کند که کارنامه سیاهی در این حوزه دارد.

تحریم‌های کانادا علیه ایران

تحریم های کانادا علیه ایران

 

کارنامه سیاه حقوق بشری کانادا

نزدیک به دوسال از کشف اولین گور دست جمعی کودکان کانادا می‌گذرد. ۲۱۵ کودک بومی که برخی از آن‌ها حدود سه سال سن داشتند، در محوطه یک مدرسه شبانه‌‌روزی سابق در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا پیدا شدند. از دهه ۱۸۸۰ تا سال ۱۹۹۶، بیش از ۱۵۰۰۰۰ کودک از صدها جامعه بومی در سرتاسر کانادا توسط دولت به زور از والدینشان گرفته شده و به مدارس شبانه روزی فرستاده شدند. بودجه این مدارس با دولت و اداره آن برعهده کلیسا بوده است.[1] این سیستم به زور کودکان را برای مدت طولانی از خانواده هایشان جدا می‌کرد و آنها را از به رسمیت شناختن میراث و فرهنگ بومی خود یا صحبت به زبان خود منع می‌کرد.

تا زمان کشف این گورها هیچ اطلاعاتی از وجود آن‌ها ثبت نشده بود. 

مدرسه شبانه روزی بومیان کانادا

 

واکنش‌ها به کشف اولین گور دسته‌جمعی

 

کودکان بومی کانادا در گورهای دست‌ جمعی

کمتر از یک ماه بعد، مقام‌های رسمی استان “ساسکاچوان” کانادا از کشف صدها جسد ثبت نشده خبر داده‌اند که به احتمال زیاد شامل اجساد کودکان و خردسالان است. تعداد افرادی که در این گور دست جمعی دفن شده بودند حدودا سه برابر گور دست جمعی قبل و شامل ۷۵۱ قبر بود.

 

یادبود برای کودکان بومی که قبر آنها کشف شده است

 

دومینوی کشف گورهای دسته جمعی کودکان

در مدت دوسال از کشف اولین گور دسته جمعی، بقایای ۱۸۲ انسان در مدرسه شبانه‌روزی «اوگن میشن»، اجساد ۱۶۰ کودک بومی دیگر در یکی از مدارس سابق استان «بریتیش کلمبیا»، ٩٣ قبر در حیاط مدرسه شبانه‌روزی کلیسای «سن‌جوزف میشین»، ۵۴ گور بی‌نشان دیگر در محل ۲ مدرسه شبانه‌روزی سابق در استان «ساسکاچوان»، کشف شد. اخیرا نیز یک قبیله بومی در استان «بریتیش‌کلمبیا» از کشف دست‌کم ۶۶ گور جمعی احتمالی دیگر در نزدیکی محل یک مدرسه شبانه‌روزی خبر داده است. دومینوی کشف گورهای دسته جمعی می‌تواند نشان از یک اقدام سازمان یافته برای از بین بردن نسل بومیان کانادا باشد.  

تصویری قدیمی یکی از مدارس بومیان کانادا

 

فرار ترودو از پاسخ‌گویی

جاستین ترودو پس از کشف اولین گور دست جمعی از پاپ خواست عذرخواهی کند[۲] و به گونه ای سعی داشت دولت کانادا را مبرا کند و همه اتفاقات را به گردن کلیسا بیاندازد. این درحالی است که در سال ۲۰۰۷ نخست وزیر وقت کانادا در زمان برسمیت شناختن آسیب هایی که در مدارس شبانه روزی به بومیان کانادا وارد کرده است، از اتفاقات رخ داده در این مدارس عذرخواهی کرد.

 

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید