در حال حاضر مراحل صدور و تمدید گذرنامه از ثبت درخواست در دفاتر پلیس +۱۰ تا تحویل در منزل، ۵ روز کاری طول می کشد، بنابراین زوار اربعین از هم اکنون اقدام کنند تا دچار معطلی و ایستادن در صف نشوند.

بهترین فرصت برای صدور یا تمدید گذرنامه/ زوار اربعین زودتراقدام کنند

گروه انتظامی مهندسی صنایع_ مریم عرب انصاری: نیمه شهریورماه مصادف با روز اربعین شهادت امام حسین علیه السلام است؛ روزی که میلیون‌ها عاشق اباعبدالله الحسین(ع) بعد از روزها پیاده‌روی به اجتماع میلیونی راهپیمایان حسینی در بین الحرمین پیوسته و به عزاداری می‌پردازند.  اما آنچه در این بین برای زوار اربعین حسینی (ع) مهم و لازم الاجرا است تهیه پاسپورت یا همان گذرنامه است که برای خروج از کشور و ورود به عراق در مسیر رفت و در ادامه در مسیر بازگشت از کشور عراق و ورود به ایران لازم و ضروری است. نگاهی کوتاه و گذرا به روند صدور گذرنامه در طول سالیان اخیر نشان می‌دهد که در ایام منتهی به اربعین حسینی(ع)، مراکز صدور گذرنامه با حجم انبوهی از مراجعان و متقاضیانی روبرو است که هرکدام برای دریافت گذرنامه و رسیدن به برنامه زمانی کاروان خود و شرکت در مراسم راهپیمایی عجله و شتاب دارند.

صف‌های طولانی مقابل مراکز گذرنامه که از ساعات بامدادی شکل می گرفت و فشار کاری مضاعف به کارکنان مراکز گذرنامه که حتی ملزم به اضافه کار در روزهای تعطیل می‌شدند از یکسو و معطلی‌های چند ساعته و خستگی و ناراحتی مراجعان از وقفه در صدور مجوز از سوی دیگر از جمله مهمترین اخبار حوزه گذرنامه در سالهای گذشته بوده است در حالی‌که در دیگر ماه‌های سال هیچ تراکمی برای دریافت گذرنامه وجود نداشته و ندارد. حال که چند ماهی به برگزاری مراسم اربعین حسینی مانده است بهتر است افرادی که تصمیم به شرکت در این مراسم راهپیمایی عظیم را دارند فرصت را غنیمت شمرده و از هم اکنون برای صدور یا تمدید گذرنامه خود اقدام کنند؛ آن هم بدون ساعت‌ها ایستادن در صف و معطلی‌های چند روزه؛ چرا که می‌توان بدون نگرانی و استرس از کمبود وقت و نداشتن فرصت، به مراکز پلیس + ۱۰ مراجعه کرد و با ارائه مدارک و اسناد لازم نسبت به درخواست صدور گذرنامه اقدام کرد؛ حتی اگر احیانا مشکلی بوجود آمد و مدارک نقصی نداشت فرصت باقی است و می توان نسبت به رفع نقیصه اقدام کرد؛ چرا که در حال حاضر از زمان ثبت درخواست در مراکز پلیس + ۱۰ تا دریافت گذرنامه درب منزل فقط ۵ روز کاری زمان می برد.

* مدارک لازم برای دریافت گذرنامه برای گرفتن یا تمدید گذرنامه، فرد متقاضی در مرحله نخست باید به دفاتر پلیس+10 مراجعه کرده و فرم درخواست را پر کند؛ علاوه بر آن باید مدارک هویتی ازجمله شناسنامه، کارت ملی، گذرنامه قبلی(در صورت وجود) را به همراه داشته باشد. گفتنی است افراد زیر ۱۸ سال باید اجازه محضری پدر داشته باشند؛ همچنین داشتن اجازه محضری برای بانوان متأهل نیز ضروری است.  کارت پایان خدمت یا معافیت از جمله دیگر مواردی است که برای آقایان زیر 50 سال لازم و ضروری است.  نکته مهم دیگر این است برای افراد بالای 6 سال نیازی به عکس نیست چراکه در همان دفاتر پلیس + ۱۰ از متقاضی عکس گرفته می‌شود.  پایان پیام/

By aminkav

دیدگاهتان را بنویسید