برخی مدارس با ایجاد منطقه محرمسازی (جایی که هیچ نامحرمی وجود ندارد) این اجازه این را به دانشآموزان میدهند که آزادانهتر حضور پیدا کنند.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش مهندسی صنایع، مسائل پرورشی و تربیتی از اهمیت فوقالعادهای در دستگاه تعلیم و تربیت برخوردار است. تا جایی که رهبر معظم انقلاب ۱۲ اردیبهشت امسال(۱۴۰۲) در جمع معلمان فرمودند: «… شنیدم در ستاد آموزش و پرورش توجّهات خوبی به مسأله امور پرورشی میشود و شده ــ که خب مغتنم است و باید تشکّر کنیم ــ لکن این برنامههای پرورشی باید در مدرسه دیده بشود. در مدارس [از برنامههای پرورشی] خبر چندانی نیست؛ حالا یک جاهایی ممکن است در بعضی از مدارس باشد. باید امور پرورشی تا داخل مدارس امتداد داشته باشد. بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند، مسؤول پرورشی ندارند؛ باید حتماً تأمین بشود. یک درصدِ خیلی بالایی را به بنده گزارش دادند، منتها چون من اطّلاع دقیق ندارم عرض نمیکنم. به هر حال، بسیاری از مدارس معاون پرورشی ندارند. یک نکته دیگر هم در مورد مسائل پرورشی این است که باید کار پرورشی جذّاب باشد، بچّهها را فراری نباید بدهد؛ باید جوری باشد که بچّهها به طرف آن جذب بشوند. تقویت هویّت ملّی، تقویت عشق به میهن، تقویت پرچم ملّی، تعلیم سبک زندگی اسلامی و ایرانی، در شمار اصلیترین کارهایی است که بایستی انجام بگیرد». پس از گذشت ۴۵ روز و سپری شدن روز دانش آموز، به سراغ اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش رفتیم تا ببینیم آموزش و پرورش چه برنامههایی برای رونق «پرورش» در مدارس تدارک دیده است؟
** محور اصلی برنامههای پرورشی، نقشآفرینی دانشآموزان است * فارس: برای ایجاد تحول در امور پرورشی مدارس و رونق برنامههای پرورشی در مدارس چه کردهاید؟ برای رونق پرورشی، امسال تلاشمان این است که برنامههای پرورشی را با چند محور دنبال کنیم. محور اصلی، نقشآفرینی دانشآموزان هست. دانشآموزان باید در تمام برنامههای پرورشی و فرهنگی و بلکه برخی از برنامههای اجرایی و عملیاتی و حتی آموزشی مدرسه نقش آفرینی داشته باشند.
دانشآموزان باید در تمام برنامههای پرورشی و فرهنگی مدرسه نقش آفرینی داشته باشند